WELCOME

                                     to the


                           B A G   O F    T R I C K S


                                    VOLUME 2




            Ah  yes ! The second Bag of Tricks (BT) cartridge.  This is
         not  the  number one, but the number TWO that you have in your
         favourite  drive.  All  the information you need is grouped in
         this principal BAG2_doc file.


            To  obtain the information you require, refer to page 2 for
         the  Summary, then press F3, input G (for Goto) and the number
         of  the  page  in  which you are interested (do not forget the
         final <ENTER> !). 


            Here  is  some  more  good news : the program CASSE-BRIQUES
         which  was announced in our advertising, has not been included
         on  this  cartridge.    And  what  is the good news, you ask ?
         Because  this  program  has  been  replaced  by  the      game
         SNAKE_BYTE,  which  is even better ! You see, at the BT the QL
         owner is always the winner...


            A  last  point  :  We begin to receive contributions at the
         BT,  and  our  first  happy  contributor  is Mr. SAYER for his
         illustration  of  the  BOOT  program  and  for  his    program
         'Illusions'.


            But  send  us  your programs... if are not able to use your
         contribution,  we  will return your cartridge; if we keep your
         submission  for  use  in  the  BT,  we  will  provide you with
         recompense.  Then  : SOS programs ! not only SOS programs, but
         also SOS tricks and information :  So... to your keyboards!



                                       QLically yours,

                                       Alexander GASSMANN

                                       ('Editor-in-Chief')


            












                                     page 1

                                  S U M M A R Y

                              of the Bag of Tricks

                                    NUMBER 2



            To  gain access to the information required, input F3, then
         G, then the number of the page, then <ENTER>.


                Article                                    Page


                WELCOME to BT no. 2                        1


                Summary                                    2


                The BT Gazette                             3


                The SNAKE_BYTE Game                        4


                The GAME of Moulin                         5


                Utility : QUICK-CLONE                      6


                Several more SuperBASIC instructions       7


                The surprise of month : THE ILLUSIONS      8


                REVIEW : Vroom - Car racing Game           9


            



















                                     page 2

            THE  G A Z E T T E                   June 1986



            The QL sails in troubled waters...


            After  the  failure  of  the  Sinclair  importer in France,
         DIRECO  INTERNATIONAL,  there  is  news that Sinclair has been
         bought  out by another important competitor : AMSTRAD, the new
         success of the micro-computer family.


            The  genius creator of the QL, Sir Clive Sinclair, has just
         kept  the  research laboratory of his former company, SINCLAIR
         RESEARCH.    According to some people, this will be reduced to
         only  three  people,  but  I  think  that  we  can  place  our
         confidence  in  the  brilliant  overseas  inventor,  which has
         already  brought  us  miniaturised  radios,  digital  watches,
         calculators  (also programmables), pocket television (they are
         rare,  but  are  available  ...) and also a miniature electric
         car,  the C5,  without forgetting the micro computers, amongst
         which is the legendary ZX80.


            As  far  as  the  QL  is  concerned,  the gossip factory is
         alive,  well,  and  very  active  :  wild  rumours  are mostly
         unfounded and contradictory. 


            It  is  almost  certain  that  the  QL  has  been   totally
         abandoned  by Amstrad. Other opinions are that Amstrad may try
         to  resurrect  the  QL's  name  by transforming it into a more
         advanced  system,  complete  with  a  monitor,  a  single disk
         drive, a professional keyboard  and a better implementation. 


            But  the  problem  is  that  all that they are all rumours.
         However,  we  do  have  definite  information that the English
         company  C.S.T., which at the moment, is making interfaces and
         disk  drives  for  the  QL,  is  completing  a 'QL Compatible'
         which,  without  doubt,  will  incorporate  many  professional
         specifications.    To return to the domain of 'if', 'perhaps',
         it  would  appear  that a number of other companies are on the
         point of doing the same thing.


            In  any  event,  a meeting is planned in London during June
         amongst  the principal manufacturers / creators who are of one
         mind  concerning the QL's future, for an exchange of points of
         view  and  a  presentation  of new products. You will have all
         the  gossip  in the next number of BT because PYRAMIDE has had
         the  honour  of  being invited, and your faithful servant will
         be bringing back all of the latest information.


            In  spite  of all of its early development problems, the QL
         is long way from being finished.  



            - The QL in France -


            There  is  an article in 'Science & Vie Micro' which paints
         a  very  dark  picture  for  QL  owners in France.  But it has
         failed  to  take  into  account  that  PYRAMIDE is exclusively
         involved  with  the  QL.    It  says,  for  example  that  the
         distribution  of  new  Microdrive  cartridges is in question :
         PYRAMIDE has as many as you could want !


            If  you  have  not  yet  received a catalogue from us, send
         your address to: 


                   PYRAMIDE

                                     page 3
                   8, rue de ruisseau

                   75018 PARIS


            We  will  immediately  send  you  a catalogue of all of our
         products.


            Note  from the Translator : You can obtain information from
         the  English  Pyramide. Write to PYRAMIDE / Rio Promotions, 28
         WaVerley Grove, LONDON N3PX

             




























                                     page 4

            Program : The SNAKE_BYTE game.


            Author    : Fran Moerel

            Language  : Basic

            Type      : Action Game 

            To run    : lrun mdv1_SNAKE_BYTE_BOT

            NB                : Leave the BT always in mdv1_ during the
         progress of the GAME.


            This  game is a game of action, of pure style : you control
         a  SNAKE_BYTE  and  this  you  feed  with Metagnons, which are
         small  creatures  who live in the soil before they die.  Their
         death  happens  once  only  :  they  are then transformed into
         stone.    You  must eat them between the time that they appear
         and  the  time  they  die.    A  dead  Metagnon  will give you
         terrible  indigestion...  Obviously,  this  type  of     small
         obstacle and other things will not help you in your task.  


            Once  you  have   consummed 20 Metagnons (don't forget that
         every  Metagnon  makes  you  fatter), you go to a new level of
         play...


            You  move  the  SNAKE_BYTE in an unusual way : You steer it
         by  pressing  the  left  or  right  cursor  keys  only.    The
         SNAKE_BYTE  moves in a RELATIVE direction. Left signifies that
         the  SNAKE_BYTE must turn to its left, and right signifies the
         same thing for its right.

              

            As  an  example : when the SNAKE_BYTE moves towards the top
         of  the  screen,  and  you press the left cursor key, movement
         will  occur    towards  the  left of the screen.  But if it is
         moving  towards  the  bottom  of  the screen and you press the
         left  key,  it will then move towards the right of the screen.
         A little practice is indispensable !


            















                                     page 5

            Program : The Game of Moulin


            Author    : A. Gassmann

            Type      : A game for two players.

            Language  : Basic

            To run    : lrun mdv1_the_MOULIN


            After  you have entered the names of the  players, you will
         see  that  the layout of the Game consists of 24 spaces, to be
         linked up by draughts. 


            In  the  first  phase  of the Game, each player alternately
         places  new  discs  on  the Gameboard.  A position is selected
         with the cursor keys and <SPACE>.


            The  point  of  the Game is to eliminate the adversary.  To
         do  this,  you  try  to  set  up  MOULINS  which  form   three
         consecutive  discs,  either vertical or horizontal, but which,
         in all cases, must be linked together.


            .-----O-----O   

            ! .---O---O !

            ! ! .-O-X ! !

            X-X-X   X-O-O   the X shows two examples of moulins.

            ! ! O-O-X ! !   the 3 points (.) are NOT a moulin !

            ! O---O---O !

            O-----O-----O


            When  a moulin is created, a player can go directly to take
         the  other player draught, on the condition that the one there
         does not form a closed moulin.


            One  moulin  is closed when the three consecutive discs are
         placed,  but to reactivate the moulin the player is obliged to
         open  it during a turn (to move one of the  discs). During the
         next  turn,  he  may  lose  one of the discs of his moulin, if
         adversary makes a moulin himself...


            O-----O-----O   Consider this configuration :

            ! O---O---X !   It allows player X to close

            ! ! O-O-X ! !   one moulin each turn by simply 

            O-O-O   A-O-O   displacing disc A (which make it

            ! ! O-O-X ! !   subject to the X discs). The one who

            ! O---O---X !   is successful with this exploit 

            O-----O-----O   is on the path to victory...


            The  second  phase  of  the Game, when 18 discs are placed,
         consists  of  moving  one disc per player and per turn. He may
         directly move a disc to one of the next unoccupied spaces.


            The  last  phase of the Game is reached when the one of the
         players  has  three  discs.  They are then directly moved with
         one  disc  per  turn  (the  disc  does not have to be any more
         moved  to a consecutive field). This will allow the one player
         to  block  eventual  moulins  of the adversary, while he could
         not  do it as the discs were moved in the conventional way. If
         one player with three discs loses one of them he has LOST.


            




                                     page 6

            Program          : QUICK-CLONE


            Author           : A. Gassmann  (thanks to M. Andon)

            Type             : File Utility 

            Language         : Basic + assembler routine

            To run           : lrun mdv1_quick_clone_bot


            This  progame enables you to make fast backup copies with a
         single  loading  of the master (provided there is enough space
         on  the destination drive).  The advantages are : With minimal
         typing,  you  are  able to make a complete copy of a drive and
         you  are  only  required  to answer the questions presented on
         the screen.


            RESTRICTIONS :


            1.  With  this  program,  you are not allowed to copy files
         which  exceed  the  maximum amount of memory available to your
         QL's  configuration  (with  128K, the files are limited to 70K
         max.).


            2.  Files  which  are run with with EXEC or EXEC_W will not
         copy  correctly.    Once  your  copying  is complete, you must
         delete  the  relevant  files  and  copy  with  the    standard
         SuperBASIC COPY command.


            




















                                     page 7

         More additions to SuperBASIC ...


         Here  are  several  small routines to supplement QL SuperBASIC
         keywords.


         1. FILE LENGTH  


         To run  : adresse=RESPR(400)

                   LBYTES mdv1_FLEN_rsp,adresse

                   CALL adresse


         Syntax  : FLEN (#n)


         This  function enables you to find the size in bytes of a file
         saved  on  microdrive  or disk.  In use, you have to initially
         open a channel.


         For  example,  if  you  wish  to  know  the  size  of the file
         mdv2_program type  :

                             OPEN#3,mdv2_program        (then ENTER)

                             PRINT FLEN(#3)                     "    

                             CLOSE #3                           "

         One example of an application is the Quick-Clone Program.


         2. WHAT IS WHERE IN A WINDOW ?


         To run :  adresse=RESPR(400)

                   LBYTES mdv1_XY_rsp,adresse

                   CALL adresse


         Syntax :  XPIXS (#n)          YPIXS (#n)

                   XCHRS (#n)          YCHRS (#n)

                   XPIXP (#n)          YPIXP (#n)

                   XCHRP (#n)          YCHRP (#n)


         PRINT XPIXS(#1)     Returns  the  number  of  pixels  in X for
         window #1


         PRINT XCHRS(#0)     Returns  the  number of maximum characters
         on a line for #0 


         PRINT YPIXP(#2)     Returns  the actual position of the cursor
         in window #2


         3. Decimal / Hexadecimal : you are saved 


         To run :  adresse=RESPR(400)

                   LBYTES mdv1_hex_rsp,adresse

                   CALL adresse


         Syntax :            HEX$(y,x)     x = dec number

                                           y = number_of_digits

                             DEC("x")      x = hex number 


              This  is  a  function  which will automatically produce a
         numerical conversion :


              PRINT HEX$(8,131072)   will return :  00020000

              Which corresponds to the hexadecimal number : $20000

              The  parameter '8' will print the corresponding number of
         digits.


              Another example : PRINT DEC("20000") returns :  131072

              Which  is  equivalent  to  the  decimal number 131072 ( =
         $20000)


                                     page 8
              This  allows  you  to  avoid  difficult  and  complicated
         conversions...


              4.   The problem of CRASHING because of missing media, is
         a thing of the past!


         To run :  adresse=RESPR(300)

                   LBYTES mdv1_DRIVE_rsp,adresse

                   CALL adresse


         Syntax :  x=CATALOGUE(periph)

                   x=file(periph_file_name)

                   x=PLACE(periph_file_name)


         CATALOGUE

         This useful function is used as follows : 


             Variable=CATALOGUE(name of peripheral)


         IF  Variable=0,  there  is  a  cartridge  or  disk  in     the
         peripheral.  Otherwise  the  error  code is returned (refer to
         the values to the end of this documentation).


               Example: R=CATALOGUE("MDV1_")


         FILE

         This useful function is used as follows :


                      Variable=file("device_file_name")


         IF  Variable=0,  the  file is present on the given peripheral.
         Otherwise the relevant error code is returned.

         Example: R=file("MDV1_program")


         PLACE

         This useful function is used as follows :


            Variable = PLACE(name of peripheral)


         To  use  PLACE,  you  first test if the peripheral is in place
         with  the  aide  of  CATALOGUE.   After this, using PLACE will
         return the number of sectors not used on the given peripheral.


         Example: R=PLACE(name$)       where name$ = "mdv1_"


         ERROR CODES and MESSAGES RELATED TO DRIVES :


         Value     English Message      French Message


         -1        not complete        operation non terminée

         -2        invalid job         tache invalide

         -3        out of memory       Hors capacité mémoire         
         -4        out of range        sortie des limites

         -5        buffer full         tampon plein                  
         -6        channel not open    canal non ouvert

         -7        not found           non trouve

         -8        already exists      existe deja         

         -9        in use              en usage

         -10       end of file         fin de file

         -11       drive full          cartouche remplie

         -12       bad name            nom incorrect

         -13       xmit error          erreur de transmission

         -14       format failed       defaillance in le formatage

         -15       bad parameter       mauvais parametre

         -16       bad medium          erreur de support

                                     page 9
         -17       error in expression erreur de l'expression

         -18       overflow            depassement de capacite

         -19       not implemented     non "implementé"

         -20       read only           lecture uniquement

         -21       bad line            ligne incorrecte

                   






























                                     page 10

             The  ILLUSIONS, I will leave you to discover : from BASIC,
         type lrun mdv1_illusions 

             
































                                     page 11

             TEST :    VVVVVRRRRROOOOOOOMMMMMMM  !!!!!!


             At last, a QL car racing game worthy of the name !


             Alain  Prost  warms  up his engine... looking carefully he
         noticed  the  outline  of  the  circuit  which  you  have   to
         complete.    "It  is really very useful, this new procedure of
         electronic  card in real time", he thought.  "It allows you to
         see  where  you  are at any given moment and to anticipate the
         circuit bends." 


             Then  you  look towards the horizon : not too many clouds;
         the  track  is  dry,  the  view  of the landscape is in bright
         colours.  Ideal to win this grand prix...


             All  conditions  are  go ! The roar of the engine, and the
         car  is  ready.  Look right, two cars have already passed you.
         Be  careful  at  the  bend.  Slow down!  Avoid the advertising
         billboard  placed as a hazard, in overtaking the third car. Be
         careful  of  the  track, which narrows very shortly.  You must
         concentrate  on  the  route.  Ah ! The control screen shows me
         that  I  haven't got a much time left.  I have to pass a tenth
         car  in  order  to qualify... I charge forward ! Be careful of
         the  bend  !  CRASH  !  Quickly  I start again, at full speed.
         JUST  A MINUTE ! I've got it ! I have qualified ! There it is.
         I  have  straight  to again 4 circuits... and the surroundings
         change also...


             The  GAME  is  totally  graphic and you are sitting inside
         the  racing  car,  with  a panoramic view which passes by you.
         The  best  car racing GAME (of course) available on the QL and
         it's from PYRAMIDE !



_____________________________________________________________________________
File: C:\Users\Rich\Desktop\TESTING\Pyramide\Bag of Tricks 2\bag2_doc
Translated by Quill-View 0.5 Beta (compiled Oct 13 2008)
Copyright 2008 Mikael Strom